Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2010

ΣΑΜΑΛΙ ΝΗΣΤHΣΙΜΟ....και όχι "Αράπικο"


- Σάμαλι Αράπικο.........φώναζε ο παππούς του συμμαθητού μου, στο Δημοτικό, Γιώργου Παπαδόπουλου (απλή συνωνυμία!!!)
Και αυτό μόνο τον Χειμώνα, γιατί το καλοκαίρι πουλούσε "μηλαράκια", κόκκινα ζαχαρωμένα φιρίκια.
Και ήταν ο ίδιος "παραγωγός" και πηγαίναμε τα απογεύματα και παρακολουθούσαμε την διαδικασία.......

Σήμερα θυμήθηκα αυτό το σάμαλι και μιας και είμαστε σε νηστεία, έγινε νηστήσιμο και αν θέλουμε και χωρίς λάδι. Μόνο με ταχίνι.


Υλικά

· 1/2 κιλό σιμιγδάλι χοντρό
· 1 κούπα σιμιγδάλι ψιλό (προαιρετικά, για να γίνει πιό λείο)
· 1 κούπα ζάχαρη
· 1 κουταλιά μαστίχα σκόνη* ή βανίλια
· 3 κούπες ανθρακούχο νερό (σόδα)
· 3 κουταλιές baking powder
· 1/2 κούπα ασπρισμένα αμύγδαλα (προαιρετικά)


Για το σιρόπι:

· 3 1/2 κούπες ζάχαρη
· 3 1/2 κούπες νερό
· ξύσμα από ένα πορτοκάλι (προαιρετικά μπορείτε να βάλετε και τη φλούδα κομμένη σε γιρλάντα, να βράσει μαζί)
· 1 ξυλάκι κανέλα

Εκτέλεση

Ρίχνουμε σε ένα μπωλ το σιμιγδάλι, τη ζάχαρη, τη μαστίχα, το νερό, το μπέικιν πάουντερ και ανακατεύουμε.
Λαδώνουμε ένα ταψάκι ή το αλείφουμε με ταχίνι και ρίχνουμε μέσα το μeίγμα. Κουνάμε το ταψάκι και το αφήνουμε να σταθεί για 2 ώρες. Μόλις φουσκώσει, βάζουμε αμυγδαλάκια από πάνω και ψήνουμε για 45'-60' στους
200 οC.
Βράζουμε για 5' τα υλικά για το σιρόπι και μόλις βγάλουμε το σάμαλι από το φούρνο, το χαράζουμε και περιχύνουμε με το σιρόπι.

Τα αμύγδαλα είχαν τελειώσει και δεν έβαλα.

* Αν δεν έχουμε μαστίχα σκόνη, τότε παίρνουμε κόκκους και, με λίγη ζάχαρη για να μη κολλάει, την "λυώνουμε" στο ξύλινο γουδάκι.

Και για να ενοχοποιήσω την Νηστεία, ρωτώ... "Νηστεία είναι αυτή ή κραιπάλη";
Posted by Picasa

21 σχόλια:

ELENI είπε...

ΣΤΑΥΡΟ ΠΑΙΡΝΩ ΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΜΟΥ ΚΑΙ ΣΤΡΩΝΟΜΑΙ ΣΤΟΝ ΚΑΝΑΠΕ!!!
ΚΕΡΝΑΩ ΚΑΦΕ Η ΤΣΑΙ ΤΕΤΟΙΑ ΩΡΑ !!!!!

zoyzoy είπε...

Θα το κάνω σίγουρα!
Γαμώ τα ζάχαρα και τους διαβήτες!
Σε μπελάδες με βάζεις τώρα!!

Καλό βράδυ!!

logia είπε...

καλά ε! εγώ η άσχετη νόμιζα οτι το σάμαλι πίνεται! κάτι σαν το σαλέπι δηλαδή...
ή μήπως ούτε και το σαλέπι πίνεται;

ντροπή μου ε;

καλό βράδυ

zeidoron dtsoukas είπε...

A!ρε Σταύρο βαλτός είσαι!
4 & 1/2 κούπες ζάχαρη πάμε σούμπιτοι.
Πολύ καλό πάντως,πειρασμός!
Τα "μηλαράκια" που τα θυμήθηκες;

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ ELENI: Μόνο ένα, ίσον κανένα. Από δύο και πάνω....ειδικά αν ο καναπές είναι αναπαυτικός για να ξεκουραστεί τ σώμα και η ψυχή.
___________________
@ Zoyzoy: Mη με κάνεις τώρα να αρχίσω τη θεωρία του διαβήτη.
Κάντο και τρτώγε με ρέγουλα.
___________________
@ Logia: Το σάμαλι είναι κάτι σαν το ρεβανί, σιροπιαστό.
Το σαλέπι όντως πινεται, πολύ ζεστό και πασπαλισμένο με κανέλλα.
___________________
@ Zeidoron: Δεν μπορούσα να γράψω ότι στο σιρόπι έβαλα 2 κούπες.
Έπρεπε να είναι σωστή η συνταγή και για τους "άλλους".
Κάθε κομμάτι από τα 24 έχει περίπου 1 +λίγο κουταλάκι του γλυκού, δηλ. όσο μια γουλιά Cola.
E! Δεν είναι πολύ....
"Μηλαράκια" πότε-πότε υπάρχουν στο Λ.Πύργο, μαζί με το "μαλλί της γριάς", αλλά όχι φιρίκια!
Καλό βράδυ.
________________-

Thalassenia είπε...

Το σάμαλι μια χαρά είναι με το σιροπάκι του να γιαλίζει.
Για την νηστεία καλά το λες, γι αυτό την κόψαμε.

Καλό βράδυ.

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ Thalassenia: Τα λεγόμενα "νηστήσιμα" τα τρώμε σ'αυτή τη μορφή και σε άλλες εποχές του χρόνου.
Ειναι μεγάλο κομμάτι της Μεσογειακής διατροφής.
Ούτε εγώ είμαι fun της απόλυτης Νηστείας.
Καλημέρα στην Εύβοια!
___________________

Γιαγιά Αντιγόνη είπε...

Βρε αγόρι μου θα το πιστέψεις πως μια φορά δεν μου έχει πετύχει;
Ισως είναι η σόδα;
Μωρέ θα το δοκιμάσω γιατί οι συνταγές σου είναι ταμαμ που λέει και η Νότα.
Καλή μας επιτυχία..

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ Γιαγιά Αντιγόνη: Ούτε αυτό της φωτογραφίας θεωρείται πετυχημένο.
Έγινε πολύ φουσκωτό. Πρέπει να είναι πιο πλακέ και με πιο τραχειά υφή.
Η συνταγή έλεγε 5 κουταλακια Μπέϊκιν και έβαλα 3.
Την άλλη φορά θα βάλω λιγότερο και θα δούμε.
Και χωρίς ψιλό σιμιγδάλι.
Και η σόδα ήταν "Σουρωτή" που δεν ξέρω αν έχετε τέτοια στην περιοχή σας.
Καλημέρα απ'την Θεσσαλονίκη .

Μαριλένα είπε...

καί ότι μου το ζητούσε ο άντρας μου. το κανω όμως δράμα.. βρε, λες να ξαναδοκιμάσω; πολύ σκληρο μου βγαινει εμενα (το αλαδωτο παντα)

την καλησπερα μου!

(παλι σε θυμηθηκα από την big mama. κατι πρεπει να κανω γι΄αυτό :))

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ Μαριλένα: Αν προσέξεις, η κύρια συνταγή δεν έχει λάδι και αν αλείψεις το ταψάκι με ταχίνι, βγαίνει αλάδωτο.
Δες και το σχόλιο μου για την Γιαγιά Αντιγόνη, πιο πάνω, και είμαι σίγουρος ότι αυτή τη φορά θα το πετύχεις.
Ευχαριστώ για την επίσκεψη.
Καλό απόγευμα.
____________________

Asteri (Maria) είπε...

ιιιιιιιιιιιιιιιιιιιι τι έπαθα η γυναίκα μεσημεριάτικο.
Λοιπόν τα υλικά θυμάμαι πως τα έχω στο σπίτι.
Αν προλάβω (αν γυρίσω δηλ. νωρίς σήμερα σπίτι) θα το φτιάξω.
Καλό απόγευμα

Lila Xagorari είπε...

Σάμαλι φτιάχνω με γιαούρτι.
Ούτε που μου περνούσε από το μυαλό οτι μπορεί να γίνει και νηστίσιμο!
Ευχαριστώ για τη συνταγή!!!

ΦΟΥΛΗ είπε...

Τώρα ει μαι στο να περιμένω 2 ώρες να ανέβει, αύριο θα σου πω τα αποτελέσματα!!!!

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

ΠΩ ΠΩ!!!!ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΤΙ ΜΟΥ ΚΑΝΕΙΣ ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ ΓΛΥΚΑΤΖΗΣ.ΕΝΑ ΤΑΨΑΚΙ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΓΙΑ ΜΕΝΑ.:))))
ΚΑΛΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΝΑ ΕΧΕΙΣ.ΑΝΤΕΓΡΑΨΑ ΤΗ ΣΥΝΤΑΓΗ ΓΙΑ ΝΑ ΜΟΥ ΤΟ ΦΤΙΑΞΟΥΝ.

ΦΟΥΛΗ είπε...

Έγινε όνειρο μπράβο!!! εύκολο, γρήγορο, και οικονομικό!!!

Anestis Ketsetzidis είπε...

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ
3 1/2 ποτήρια ζάχαρη?
πολύ δεν είναι?
Μέλι δεν χωράει στη συνταγή?
δεν ξέρω,
ρωτάω
Καλό βράδυ.

Asteri (Maria) είπε...

Να'μαι και πάλι :P
Το έφτιαξααααααααα, έβαλα του άντρα μου 1 κομμάτι το έφαγα τσάκα τσάκα πήγε στην κουζίνα και έβαλε και 2ο
Μπράβο!

ΘΑΝΟΣ ΚΟΥΚ είπε...

Φίλε μου Δυσπιστε, καταπληκτικό φαίνεται.
Αυτο που δεν μπορώ να καταλάβω είναι ποια είναι η διαφορά του σαμαλι από το ραβανί.

Στην Αθήνα τρώμε μόνο σάμαλι. Στην Θεσσαλονίκη που είναι η καταγωγή μου, τρώω πάντα ραβανί. Αν και μου φαίνονται ψιλοίδια εν τούτοις οι Θεσσαλονικείς τρώνε το ράβανι με παγωτό.....!!!!! το θυμήθηκα τωρα και μου φύγανε τα σάλια....
Τα τσακίζαμε τα καλοκαίρια στην Χαλκιδική......

Εδω στην Αθηνα το τρώνε (το σάμαλι σκέτο) εμείς φυσικά που έχουμε βόρειες καταβολές το τρώμε κι εδω με παγωτό...

Τελικά υπάρχει ή όχι διαφορά;
Η αλλάζει απλα η ονομασία...

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ Asteri: Εμ! Και σύ ένα του έβαλες του ανθρώπου; Είπα και πιο πάνω ένα ίσον κανένα".
__________________
@ Λίλα: Γάλα ή γιαούρτι μπαίνει στο ρεβανί.
__________________
@ ΦΟΥΛΗ: Χαίρομαι πουτο πέτυχες.
__________________
@ JK O SKROUTZAKOS: Είσαι απ΄τους τυχερούς που τους τα φτιάχνουν; Πιο νόστιμα γίνονται έτσι.
__________________
@ Ανέστης Κετσετζίδης: Για το μέλι δεν ξέρω. Ίσως στο σιρόπι να μπορεί να μπει. Δοκιμή!
__________________
@ ΘΑΝΟΣ: Το ρεβανί έχει αυγά, γάλα ή γιαούρτι, αλεύρι.
Μπορεί να μοιάζει στην φάτσα, έχει όμως διαφορά στη γεύση (βλ. μαστίχα στο σάμαλι).
Παρόμοιο είναι και το κέϊκ ινδοκάρυδο που έγραψα παλιότερα μαζί με το ρεβανί Βεροίας.
Κι εγώ τα τρώω αυτά με παγωτό, αλλά μόνο ντοντουρμά!
__________________

Και λοιπόν;E allora? είπε...

σόδα;χμμμμ δε το΄ξερα...μπορώ να βρω όλα τα υλικά,εκτός απ΄τη μαστίχα....για να προσθέσω αύριο στη λίστα του σουπερ τα υλικά που λείπουν
:))))